Monday, 15 September 2008

Raya mesti raya..

Sudah melebihi separuh bulan kita melalui Ramadhan yg mulia ini.. Terasa begitu pantas ia berlalu meninggalkan kita..Pejam celik dah nak jumpa syawal pulak.. InsyaAllah dapat aku menyambut raya lg tahun ni..

Syawal tetap akan muncul cuma aku terasa kemeriahannya semakin terhakis berbanding zaman aku budak2 satu ketika dulu.. Adakah kerana aku dah tak kemaruk sgt menyambut raya ke mcm dulu2?? Tapi takkan raya untuk budak2 je?? Tak jugak aku rasa begitu.. Hari Raya Idulfitri untuk semua umat Islam meraikan kemenangan setelah sebulan berjuang menahan lapar & dahaga serta hawa nafsu dari anasir2 jahat.. Jadi semua org boleh bergembira di hari mulia.. Walaupun kadang2 yg x puasa pun lebih2 menyambutnya..

Amalan kunjung mengunjung sudah semakin pudar di kalangan kita.. Ramai org sekarang lebih suka menghadap tv pada hari raya berbanding org yg terdahulu yg lebih gemar kunjung mengunjung sesama mereka.. Mungkin masa tu x ramai org ada tv kot, rumah yg diaorg berkunjung tu je ada tv..Agaknya la aku rasa..

Bagaimana dengan persiapan nak raya.. Baju , seluar, baju melayu, songkok,kasut, kuih muih, kek lapis sarawak, perabot, langsir, pendek kata kalau boleh semua nak tukar baru.. Tapi kena juga pikir dengan kemampuan kita sendiri.. Jangan suka membazir.. Membazir tu amalan setan.. Tapi bulan puasa setan kene ikat apasal membazir gak..Keperluan dan keinginan perlu seiring untuk mengelakkan pembaziran & membelanja melebihi kemampuan kita..

Dan yg lebih penting sekali Zakat Fitrah mesti dibayar mendahului yg lain2 di atas.. Jangan terlalu asyik bersoping membeli "blah" terlupa plak nak menunaikan salah satu rukun islam ini..

Kepada yg nak balik kg jauh2 tu, rancanglah perjalanan korang sebaiknya agar perjalanan anda selamat semuanya.. Diharap tips yg di berikan dapat memberi rujukan kepada korang.. Masih ada masa lg untuk meng'tiptop'kan kenderaan korang..

Aku dah malas nak menaip lg, anyway selamat menyambut Idulfitri kepada korang semua..
Mohon ampun dari hujung rambut sampai hujung kaki kepada korang sekiranya aku pernah melukakan hati korang melalui percakapan, penulisan di blog ini mahupun melalui perbuatan.. Aku memang tidak sempurna..

Wednesday, 10 September 2008

Tiada Alasan Cermin Gelap

BANGI: Mulai bulan depan, pemilik kenderaan yang menggunakan cermin gelap sesuka hati tidak lagi boleh bermegah berikutan penguatkuasaan garis panduan baru.

Sebaik pelaksanaan garis panduan yang turut mengambil kira standard antarabangsa itu, pemilik kenderaan yang gemar memasang cermin gelap tidak akan dibenar berbuat demikian meskipun memberi alasan kesihatan mahupun keselamatan.

Menteri Pengangkutan, Datuk Ong Tee Keat, berkata pihaknya komited melaksanakan garis panduan baru itu berikutan ia selaras antara Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) selain mengikut standard antarabangsa.

Katanya, dengan pelaksanaan garis panduan itu membolehkan operasi cermin gelap dijalankan semula selepas beliau menangguhkannya Jun lalu, malah dijadualkan bermula 1 Julai atas alasan mengelak timbul pertikaian berkenaan pendekatan digunakan.

“Semasa saya minta ia ditangguhkan (Julai) sebelum ini saya sudah cakap ia akan mengambil masa tiga bulan untuk dilaksanakan dan ia masih kekal begitu.

“Malah ketika ini garis panduan sudah memasuki peringkat terakhir sebelum ia dibentangkan ke Kabinet dalam masa terdekat bagi meluluskannya,” katanya pada sidang media selepas melancarkan Kempen Keselamatan Balik Kampung, di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), di sini, semalam.

Kempen keselamatan kali ke-10 itu dianjurkan Persatuan Pengedar Motosikal dan Skuter Malaysia serta Yamaha Peringkat Kebangsaan UKM.

Hadir sama Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR), Datuk Suret Singh, Pengerusi Persatuan Pengedar Motosikal dan Skuter, Wee Hong serta Pengarah Pusat Kokurikulum UKM, Prof Datuk Dr Shaharuddin Ahmad.

Sumber: Harian Metro 10 Sept 2008.

*Berwaspadalah kepada pemilik2 kerete yg bertinted hitam legam..

Saturday, 6 September 2008

Panduan Elak Kemalangan

Musim perayaan bakal tiba dan pastinya ramai yang akan pulang ke kampung halaman untuk meraikan aidilfitri bersama insan-insan tersayang. Berikut sedikit panduan yang diharap boleh membantu anda menjadi pemandu berkhemah ketika di jalan raya.

1- Sentiasa memakai tali pinggang keledar ketika memandu dan pasti penumpang juga memakainya.

2-Jangan memandu melebihi had kelajuan.

3- Sentiasa kekalkan jarak selamat antara kereta dengan kenderaan di hadapan. Jika memandu ketika hujan lebat, kekalkan lebih jarak berbanding biasa.

4- Ketika memandu, kita tidak dapat menjangkakan ada pemandu lain melakukan kesilapan. Jangan bergantung kepada pengguna jalan raya lain untuk memastikan keselamatan anda.

5-Jangan pandang secara tepat lampu kereta dari arah bertentangan kerana ia menyilaukan mata. Pandu lebih ke bahagian kanan dan menjadikan garisan putih sebagai panduan sehinggan kerat bertentangan berlalu.

6-Sentiasa peka dan berhati-hati jika sebuah kereta membelok dengan tiba2 untuk menggelakkan lopak air atau lubang besar di jalan raya atau menggelakkan kon pembahagi jalan atau keret rosak.

7-Memandu dengan kadar perlahan jika melalui jalan yang dipenuhi air. Tayar kereta mungkin hilang kuasa tarikan pada permukaan jalan basah.

8-Berjaga-jaga ketika memandu di lebuh raya kerana mungkin pemandu lain mengubah lorong sesuka hati tanpa memberi isyarat.

9-Jangan biarkan emosi menguasi gaya pemanduan anda kerana ia menyebabkan keburukan dan kebaikan. Awasi tahap panas baran ketika menggunakan jalan raya.

10-Elakkan memandu dalam keletihan. Jika penat, behenti dan keluar dari kereta seketika dan lakukan senanam ringan menyegarkan badan atau menikmati secawan kopi yang pastinya membuatkan diri lebih segar dan peka.

11-Anda dinasihatkan memandu kenderaan diselenggara dengan baik. Periksa sistem penyejukan, brek, cecair brek, tali sawat, tayar, minyak enjin, lampu dan pengilap cermin sekurang2nya seminggu sekali.

12-Perhatikan kereta di hadapan selama 15 hingga 20 saat untuk melihat dan meyedari sesuatu situasi merbahaya atau sebarang masalah bagi menggelakkannya, supaya anda boleh menekan brek dengan pantas.

13-Semasa nak mengubah lorong sentiasa pandang ke belakang menerusi cermin supaya mendapat kelegaan dan keyakinan berbuat demikian.

14-Periksa keadaan tayar kereta. Pastikan tekanan angin mencukupi dan corak bunga tayar masih ada untuk mendapat pemanduan serta cengkaman baik.

15-Tempat paling selamat untuk kanak-kanak ialah bahagian tengah tempat duduk belakang. kanak-kanak yang berusia lima tahun ke bawah haruslah ditempatkan dalam tempat duduk khas dan dipasangkan tali pinggang keselamatan.

"Jangan jadikan jalan raya anda sungai maut"

Tuesday, 2 September 2008

Nak Jimat Minyak..

1- Kurangkan sebanyak mungkin beban pada kenderaan anda. Apa2 saja barang yg tak penting dan mampu menambahkan beban pembawaan pada kenderaan adalah lebih baik di keluarkan..
Jangan jadikan kenderaan anda sebagai rumah bergerak anda.. Selain dapat mengurangkan beban dan menjimatkan minyak, bahagian dalaman kenderaan anda akan kelihatan kemas dan menenangkan mata memandang..

2- Pastikan tekanan udara didlam tayar sentiasa mengikut spesifikasi, tayar yg lembik akan menjejaskan kadar perjalanan sepatutnya dan akan menjadikan beban pembawaan pada kenderaan menjadi berat..
Rajin2 lah check tayar kereta korang tu, jgn dah sampai nampak benang baru kelam kabut nak tukar..

3- Rancang perjalanan anda, kebanyakkan pembaziran berlaku kerana perjalanan yg tak dirancang lebih awal..

4- Bersikap lebih gentle pada pendikit minyak. Tidak perlu memijak pendikit minyak dengan banyak sepanjang masa, terutama ketika memandu di kawasan bandar.. Pendikit minyak yg kerap diperah sepenuhnya untuk perjalanan yg pendek akan menjejaskan pengunaan bahan api kerana terlalu banyak proses bergerak dan berhenti..

5- Memandu dengan perlahan ketika di lebuhraya. Kajian menunjukkan kebanyakkan kenderaan akan mampu mengekalkan penjimatan yg baik sekiranya dipandu pada kelajuan dari 80 ke 90km/h pada gear tertinggi sebagai kelajuan kekal di lebuhraya..

6- Try le menggunakan alat2 penjimatan minyak yg banyak dijual sekarang ni..

7- Nak jimat minyak lagi, guna le kereta elektrik.. Memang jimat minyak..