Saturday 6 September 2008

Panduan Elak Kemalangan

Musim perayaan bakal tiba dan pastinya ramai yang akan pulang ke kampung halaman untuk meraikan aidilfitri bersama insan-insan tersayang. Berikut sedikit panduan yang diharap boleh membantu anda menjadi pemandu berkhemah ketika di jalan raya.

1- Sentiasa memakai tali pinggang keledar ketika memandu dan pasti penumpang juga memakainya.

2-Jangan memandu melebihi had kelajuan.

3- Sentiasa kekalkan jarak selamat antara kereta dengan kenderaan di hadapan. Jika memandu ketika hujan lebat, kekalkan lebih jarak berbanding biasa.

4- Ketika memandu, kita tidak dapat menjangkakan ada pemandu lain melakukan kesilapan. Jangan bergantung kepada pengguna jalan raya lain untuk memastikan keselamatan anda.

5-Jangan pandang secara tepat lampu kereta dari arah bertentangan kerana ia menyilaukan mata. Pandu lebih ke bahagian kanan dan menjadikan garisan putih sebagai panduan sehinggan kerat bertentangan berlalu.

6-Sentiasa peka dan berhati-hati jika sebuah kereta membelok dengan tiba2 untuk menggelakkan lopak air atau lubang besar di jalan raya atau menggelakkan kon pembahagi jalan atau keret rosak.

7-Memandu dengan kadar perlahan jika melalui jalan yang dipenuhi air. Tayar kereta mungkin hilang kuasa tarikan pada permukaan jalan basah.

8-Berjaga-jaga ketika memandu di lebuh raya kerana mungkin pemandu lain mengubah lorong sesuka hati tanpa memberi isyarat.

9-Jangan biarkan emosi menguasi gaya pemanduan anda kerana ia menyebabkan keburukan dan kebaikan. Awasi tahap panas baran ketika menggunakan jalan raya.

10-Elakkan memandu dalam keletihan. Jika penat, behenti dan keluar dari kereta seketika dan lakukan senanam ringan menyegarkan badan atau menikmati secawan kopi yang pastinya membuatkan diri lebih segar dan peka.

11-Anda dinasihatkan memandu kenderaan diselenggara dengan baik. Periksa sistem penyejukan, brek, cecair brek, tali sawat, tayar, minyak enjin, lampu dan pengilap cermin sekurang2nya seminggu sekali.

12-Perhatikan kereta di hadapan selama 15 hingga 20 saat untuk melihat dan meyedari sesuatu situasi merbahaya atau sebarang masalah bagi menggelakkannya, supaya anda boleh menekan brek dengan pantas.

13-Semasa nak mengubah lorong sentiasa pandang ke belakang menerusi cermin supaya mendapat kelegaan dan keyakinan berbuat demikian.

14-Periksa keadaan tayar kereta. Pastikan tekanan angin mencukupi dan corak bunga tayar masih ada untuk mendapat pemanduan serta cengkaman baik.

15-Tempat paling selamat untuk kanak-kanak ialah bahagian tengah tempat duduk belakang. kanak-kanak yang berusia lima tahun ke bawah haruslah ditempatkan dalam tempat duduk khas dan dipasangkan tali pinggang keselamatan.

"Jangan jadikan jalan raya anda sungai maut"

No comments: